انواع تامین مالی جمعی

انواع تامین مالی جمعی

انواع تامین مالی جمعی

 

تامین مالی جمعی مبتنی بر خیریه (Donation Based Crowdfunding)

در این روش، سرمایه گذار در مقابل سرمایه‌ای که در اختیار پروژه قرار می‌دهد انتظار سود و پاداش ندارد. در واقع سرمایه گذار با اهداف اجتماعی و بشردوستانه، حاضر به سرمایه گذاری می‌شود.

این روش تامین مالی همانطور که از اسمش پیداست مناسب پروژه‌های خیریه و بشردوستانه است. مثلا «گلریزان» که در ایران از دیرباز بسیار مرسوم بوده، یکی از روش های تامین مالی جمعی مبتنی بر خیریه است.

مبلغ هدف در این روش غالباً زیاد نیست و طول مدت پروژه ی تامین مالی در این روش حدود 1 تا 3 ماه است.

 

تامین مالی جمعی مبتنی بر پاداش (Rewards Based Crowdfunding)

در این روش تامین مالی جمعی، سرمایه گذاران در ازای کمک‌های خود، چیزی دریافت می‌کنند. پاداش‌ها به نسبت کمک‌های مالی، متفاوت است تا مشارکت بیشتر را تشویق کند. بر اساس مبلغی که شرکت کنندگان به یک کمپین می‌دهند، ممکن است یک هدیه مثلا یک تیشرت، محصول یا خدمات کسب و کار مربوطه را غالبا با نرخ تخفیف دریافت کنند. این نوع از تامین مالی جمعی به‌عنوان روش سرمایه‌گذاری غیر سهمی (non-equity) شناخته می‌شود و این روش اغلب در کمپین‌ها برای تامین سرمایه مورد نیاز توسعه محصولات نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته قابل توجه در این روش، این است که افراد در قبال پرداخت پول و سرمایه خود به استارت‌آپ، سودی دریافت نمی‌ کنند.

 

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام (Equity Based Crowdfunding)

کرادفاندینگ مبتنی بر سهام، به کسب و کارهای کوچک و استارتاپ‌ها این امکان را می‌دهد تا در ازای تامین بودجه، سرمایه گذاران، بخشی از سهام آن کسب و کار را در اختیار داشته باشند. این کمک‌ها نوعی سرمایه گذاری است که در آن، شرکت کنندگان بر اساس میزان سرمایه‌ای که در اختیار کسب و کار می‌گذارند، سهمی را دریافت می‌کنند.

تامین مالی جمعی مبتنی بر سهام بر روی یک پلتفرم تامین مالی و در بستر اینترنت انجام می‌شود. صاحبان استارت‌آپ‌ها، شرح کسب‌وکار و جزئیات اطلاعات تجارت خود را (شامل صورت های مالی و سابقه فعالیت خود) در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند و آن‌ها با مطالعه اطلاعات مربوط به استارت‌آپ، قابلیت رشد آن را ارزیابی کرده و در نهایت شانس موفقیت ایده را با استفاده از اطلاعات ارائه شده برای پذیرش در بازار مشتریان بررسی می‌کنند.

 

تامین مالی جمعی مبتنی بر بدهی (Debt Based Crowdfunding) 

در این مدل، افراد سرمایه‌گذار جایگزین بانک‌ها می‌شوند تا با سرمایه‌گذاری روی وام‌دهی به متقاضیان وام (اعم از افراد و شرکت‌ها) سود معقولی را به‌دست آورند. در این روش، تامین مالی جمعی راهکاری برای اتصال افراد وام‌دهنده به افراد وام‌گیرنده است.

 

هستی زرگر مرندی

دیدگاه کاربران

    نظری ثبت نشده است

ثبت دیدگاه

آیا سوالی دارید؟

ما به شما کمک خواهیم کرد تا شغل و رشد خود را افزایش دهید.
امروز با ما تماس بگیرید